Zonula Occludens

Bismillah.

The tight junction, is also known as, zonula occludens.

Study Histology, saya bukan hanya belajar menghargai setiap cells yang teramat unik yang telah Allah cipta dalam diri manusia. Sehinggakan tiap nanometer tubuh manusia, diatur dengan cukup perfect sekali oleh Allah. Manusiakan sebaik-baik ciptaan. Terlampau rumit untuk difahami dan diingati, tetapi Dia mengawal setiap pergerakan cells ini setiap saat, setiap componentsnya, di setiap tubuh manusia yang entah berapa milion.

Tapi saya jugak belajar untuk sabar dengan materials yang segala ni. Daripada lectures Arab doctor, slides, buku yang berdua jenis pulak tu, Singh dengan Junquiera, handouts, extra notes. Wooo. Otak pusing ligat mahu tercabut ohh.

Kemudian saya tinggalkan Junquiera dan Singh, singgah ke Wazakkir.

Hari ini, 4.7.2013, jatuhnya presiden Mesir yang sangat dibanggakan umat Islam hari ni, Dr Morsi. Tak tahulah apa yang puak-puak Tamarrud tu nak apa. Bajet hebat lettew. Tapi yang pasti, Allah tu ada. Takkan Dia nak biarkan Dr Morsi yang sedang perjuangkan agama Dia untuk kalah dan menyerah camtu je. Tersentuh baca kenyataan isterinya tadi, Dr Morsi tak henti-henti menangis mengadu nasib negaranya kepada Allah. Allah musta'an.

Hati ketat di bahagian apical kerana tak membenarkan apa-apa substance untuk tembus, tapi lepas ketat, jalan tu terbuka balik. Oh zonula occludens.

Haha. Wujud ke balaghah Sains di atas muka bumi tu ye? Kalau tak wujud, saya nak wujudkan. Biar jelah Allah mengetahui sebab apa tatkala ini hati saya menjadi ketat bak zonula occludens.

Okay dah la, post ni saje je, hope that nanti substance boleh pass through the epithelium cause nak masuk ikut tight junction memang tak bolehlahkan. Kalau apical basah boleh kot substance senang tembus. So, how can it be ?

Zikrullah mungkin. Basahkan hati. 

Comments

Popular posts from this blog

Blessed, Alhamdulillah

Innallaha 'ala Kulli Syaiin Qadir,,

Taraddud Lagi