Jordan.

Bismillah.

Hehe. Alang-alang mengarang, post kat blog pun boleh. :p


ISU KENAIKAN HARGA MINYAK DI JORDAN

                Ketika kerajaan Jordan mengumumkan pemotongan subsidi bagi harga minyak untuk kenderaan dan juga gas memasak pada malam Rabu, 14 November lepas, rakyat Jordan tanpa bertangguh lagi keluar beramai-ramai di malam yang sejuk melakukan demonstrasi membantah pemotongan subsidi itu. 

                Pemotongan subsidi minyak itu yang dikatakan untuk membantu menampung defisit kerajaan yang sudah terlalu banyak itu telah menyebabkan harga minyak untuk kenderaan meningkat dan begitu juga harga untuk gas memasak, yang meningkat dengan peningkatan yang sangat tinggi.

Gasoline : JD0.70 kepada JD0.80 seliter
Gas memasak : JD6.5 kepada JD10
Diesel dan kerosene : JD0.515 kepada JD0.685
( JD 1.00 = RM 4.32 )


                Jika harga minyak sudah melambung sebegini rupa, maka sudah tentu, harga makanan dan harga barang-barang lain sudah tentu akan meningkat.

                Baru hampir sebulan Pedana Menteri Jordan sekarang, Abdullah An-Nassoor memerintah di Jordan, berbagai-bagai kesusahan telah menimpa rakyat di Jordan, termasuklah perkara yang paling genting yang dialami mereka sekarang, kenaikan harga minyak yang sangat mendadak. Ketahuilah bahawa rakyat Jordan tiada langsung kuasa di dalam PRU untuk menjadikan Abdullah An-Nassoor sebagai Perdana Menteri Jordan sekarang, kerana yang memilih Perdana Menteri Jordan adalah Raja Jordan, Abdullah iaitu ketika perlantikan An-Nassoor pada 11 Oktober yang lalu.

Memetik buletin daripada Al Jazeera.

Penunjuk perasaan pada hari Selasa menyalahkan Raja Abdullah II, yang mempunyai kata putus dalam semua perkara sivik. Mereka juga menuntut peletakan jawatan Perdana Menteri, seorang pembantu atas raja.

Pengumuman Perdana Menteri Abdullah Ensour di TV negeri yang dipetik keperluan untuk mengimbangi $ 5 bilion kerugian negeri dari bil bahan api yang semakin meningkat.

Berita itu mencetuskan protes di ibu negara, Amman, dan sekurang-kurangnya 12 bandar-bandar lain di seluruh Jordan." Revolution, revolution, it is a popular revolution,,'' dilaungkan kira-kira 2,000 penunjuk perasaan dalam demonstrasi spontan di Amman, perumahan Kementerian Dalam Negeri dan lain-lain jabatan kerajaan penting.

Para penunjuk perasaan, ramai yang bergabung dengan Islam, nasionalis Arab, kumpulan pembangkang Marxsis, komunis dan belia, juga disasarkan Abdullah dalam paparan jarang awam terhadap raja.

Kritik raja di tempat awam adalah dilarang di Jordan dan boleh dihukum sehingga tiga tahun penjara.

"Kebebasan adalah daripada Tuhan, walaupun anda, Abdullah,'' mereka melaungkan.

Kira-kira 24 penunjuk perasaan cuba untuk mengambil potret jalan raja digantung di papan iklan, tetapi polis rusuhan mengelilingi mereka, menghalang penunjuk perasaan daripada memprotes.

Al Jazeera Nisreen El Shamayleh, melaporkan dari Amman, berkata bahawa banyak "Kenaikan harga ini sangat membebankan orang-orang yang miskin, tapi bukan kepada orang yang kaya"

El Shamayleh menambah bahawa akan ada protes yang dirancang pada hari Jumaat dan permogokan umum oleh kesatuan guru untuk membantah kenaikan harga.

Ensour berkata jenis bahan api yang digunakan dalam pengangkutan awam akan meningkat dalam harga sebanyak 14 peratus, manakala minyak kerosin yang digunakan untuk pemanasan rumah naik sebanyak 28 peratus.

Gas memasak akan meningkat sebanyak 54 peratus, katanya. Ramai Jordan berpendapatan rendah menggunakan gas untuk pemanasan.

Saluran paip yang membawa gas asli Mesir ke Israel dan Jordan telah diletupkan lebih daripada 12  kali sejak setahun lalu oleh militan di padang pasir Sinai Mesir,yang mahu  menghentikan penghantaran. Jordan telah beralih kepada minyak bahan api yang lebih mahal untuk menjana elektrik.

Sejurus selepas penampilan TV perdana menteri, 100 penunjuk perasaan bertempur dengan polis rusuhan blok jauhnya dari rumah di bandar utara Garam Ensour. Penunjuk perasaan melontar batu ke arah polis kerana pihak polis mencuba untuk memecahkan barisan mereka untuk memasuki rumah Ensour untuk menuntut peletakan jawatannya, kata seorang pegawai polis.

 Pegawai tersebut  yang berkeras mahu namanya disiarkan kerana dia tidak dibenarkan untuk membuat kenyataan akhbar, berkata polis rusuhan bertindak balas dengan tembakan gas pemedih mata. Beliau berkata tiada laporan segera kecederaan di kalangan polis atau penunjuk perasaan.

Di beberapa bandar-bandar di selatan Jordan, yang didiami oleh puak Badwi yang penyokong tradisional raja, beratus-ratus penunjuk perasaan mengambil jalan-jalan untuk memanggil slogan memuji-muji untuk digulingkan Perdana Menteri, tetapi juga mengkritik raja.

Di Mazar, berpuluh-puluh penunjuk perasaan dibakar bangunan mahkamah utama selepas mencuri dokumen, berkata Naanah Yazan, seorang penduduk yang berkata dia melihat kebakaran tetapi tidak mengambil bahagian dalam protes. Jauh ke selatan di Maan, sarang Militan Islam Jordan, 500 penunjuk perasaan menyekat jalan-jalan, membakar tayar dan membaling batu pada polis rusuhan, yang menembak gas pemedih mata, kata seorang pegawai bandar, berkeras mahu namanya disiarkan kerana dia tidak dibenarkan untuk membuat kenyataan akhbar .

Beliau berkata tiada laporan segera kecederaan.

Maan adalah tapak rusuhan pada tahun 1988, yang mengorbankan empat orang dan  mencederakan yang lain. Rusuhan telah mengosongkan  Kabinet dan memaksa proses liberalisasi yang membekukan undang-undang tentera dan mewujudkan pilihan raya parlimen buat kali pertama dalam tempoh dua dekad.

Protes juga merebak ke utara Jordan. Dalam Sareeh, di pinggir bandar utara hampir Irbid ke sempadan Syria, penunjuk perasaan marah membakar stesen gas, kata saksi Mohammed Amoura.

Sumber : Al Jazeera And Agencies

                Dan hari ini, 30 November 2012, sekali lagi rakyat Jordan turun padang berdemonstrasi besar-besaran di Jabal Hussein berkaitan dengan isu kenaikan harga yang masih tidak berkahir sehingga sekarang.  Ikhwan Muslimin telah berjanji mereka akan "menunjukkan kekuatan" pada hari Jumaat, sebagai tindak balas kepada penangkapan perkhidmatan keselamatan kira-kira 45 ahli bagi dakwaan peranan mereka dalam peristiwa terkini protes yang telah meninggalkan lebih 70 orang cedera dan membunuh satu warganegara.

                Menurut 'The Jordan Times' demonstrasi di Jabal Hussein hari ini akan merekodkan tunjuk perasaan yang paling besar semenjak berlangsungnya demonstrasi berikutan kenaikan harga minyak di Jordan baru-baru ini.

                Mungkin kita, anak-anak Malaysia yang menuntut di sini resah gelisah akan kos hidup yang semakin meninggi, dan rentetan kes jenayah yang semakin meruncing dari hari ke sehari.

                Namun yang sememangnya merasai perit pahit kesempitan hidup adalah rakyat marhaen yang kais pagi makan pagi, dari golongan pertengahan seperti doktor, guru, pekerja syarikat yang berpendapatan tidak berpatutan hinggalah pekerja buruh dan penjaja jalanan, kenaikan harga sebegini membuatkan seolah leher mereka dijerut tali, sesak dan senak mengenang nasib keluarga sendiri. 

                Pertama kali, rakyat Jordan dilihat sangat terdesak dengan situasi sehingga mereka hari ini, menghina raja sendiri, walaupun selama ini sepertimana yang kita tahu, rakyat Jordan sangatlah terkenal dengan budaya memuja raja mereka. Terbuktilah, bahawa kenaikan harga ini sangat menyukarkan situasi hidup masyarakat Jordan.

                Baru-baru ini, di Masjid Universiti Yarmouk, pada sidang khutbah Jumaat yang lalu, khatibnya Dr Saed Bawaeneh ada mengatakan tentang hikmah kenaikan harga minyak mengurangkan jumlah anak muda yang berpeleseran pada lewat malam.

                Mendengar kata-kata itu, terus bangun anak muda meninggikan suara terhadap Sheikh, dan menengking-nengking memberitahu bahawa perkara yang berlaku ini adalah kezaliman. Serentak dengan itu, terus Imam pada solat Jumaat pada hari itu, Sheikh Makmun mengingatkan mereka bahawa mereka sedang meninggikan suara dalam rumah Allah.

                Benarlah, rakyat Jordan sedang menghadapi krisis yang sangat genting pada hari ini, sehingakan berita ini sudah tersebar ke seluruh dunia, sehinggakan ibu bapa kita ada yang bertanyakan tentang hal ini.
"Orang-orang Tunisia yang berkumpul dan bersatu untuk menurunkan kezaliman dan ketidakadilan adalah contoh untuk semua bangsa Arab," kata Syeikh Hammam Said, tokoh Ikhwanul Muslimin Jordan. Beliau merujuk kepada tindakan rakyat Tunisia yang melakukan tunjuk perasaan besar-besaran selama sebulan dan akhirnya telah berjaya menggulingkan presiden mereka, Ben Ali.

"Kami di Jordan menderita lebih banyak daripada apa yang berlaku di Tunisia iaitu menderita dengan pemerintahan berautoriti sehinggalah ada sesuatu yang mampu mengakhiri perampasan kebebasan dan hak rakyat tersebut," tambah Syed Hammam.

                Mengambil iktibar daripada peristiwa ini, lihatlah kesannya apabila bangkitnya rakyat menentang pemimpin. Betapa pentingnya meletakkan orang yang sepatutnya menjadi pemimpin, kerana pemimpin memainkan peranan yang teramat besar dalam membangunkan sebuah organisasi negara.

                Jadilah mahasiswa yang bukan sekadar melihat, tapi jadilah mereka yang melihat kemudian berfikir dan mengambil ibrah terhadap apa yang berlaku. Sama-samalah juga kita berdoa agar negara Jordan akan sentiasa dilimpahi keselamatan, kesejahteraan dan rahmat Allah.

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya
(Aali-’Imran:103)


Comments

Popular posts from this blog

Blessed, Alhamdulillah

Innallaha 'ala Kulli Syaiin Qadir,,

Taraddud Lagi