Apa Khabar di Sana ?

Bismillah,

 Firman Allah,

"Wahai orang-orang beriman! Jagalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu" [Surah al-Tahrim, ayat 6].

Dah 10 bulan duduk di Jordan. Apa khabar Malaysia? Bila mata tak bertentang mata, hati pun tak bertentang hati. Ceh, hati  bertentang hati ? Menyedari hakikat diri sekarang di Jordan, bukan lagi di Malaysia dan menyedari hakikat pada tarikh 14/9/2012 baru ni, jasad ni dah memulakan pengembaraan vesi terbaru di bumi kinanah, Jordan. Terlampau sibuk dengan urusan dan hal sendiri, sampaikan lupa kabare orang di sana, di Malaysia, atau lebih spesifik lagi, keluarga saya di sana.


Memang Skype tak boleh termiss hatta seminggu, kalau tak nanti mak rindu. Ceh berlagak. Tapi dah lama tak dengar khabar yang betul-betul serius dari sana.

Hari tu, dalam bulan 3, dapat khabar yang Cekngoh, dah pulang ke rahmatullah, meninggalkan seorang suaminya, dan 5 orang anak. Mak saudara yang sangat prihatin, sangat concern dengan keluarganya, hatta dengan saya sendiri. Teringat last sekali saya jumpa dia di airport time nak terbang ke Jordan. Terkejut bila dapat berita, Cekngoh dah pulang ke rahmatullah tempoh hari. Sungguh, hidup ini terlampau singkat untuk dinikmati. Cekngoh pergi kerana sakit hati, dan jugak sebab keengganannya untuk pergi ke hospital sebab, TAKUT. Tapi semua tu memang takdir Allah kan,


Lepas tu, dapat berita Kak Aten dah kahwin. Tahniah Kak Ten. InsyaAllah, hingga ke syurga :)

Woot. Jiwang.


Tadi baru je telefon Kak Erah, tetiba Kak Erah bagitahu berita yang agak mengejutkan.


Sejak duduk di Imtiaz, tak lepas-lepas dengan peristiwa makhluk halus. Sejak form 5, sejak histeria tempoh hari, seakan-akan ke mana-mana sahaja saya jejakkan kaki, tak sah kalau takde timbul isu ini. Tapi alhamdulillah sangat-sangat, Allah tahu saya tak kuat kalau Allah bagi ujian tu kat Jordan ni. Dulu waktu di Imtiaz, terpaksa jadi bomoh rambang. Main redah je. Dah kawan dan junior panggil kita. Saya pun dengan yakin sekali menibai bacaan-bacaan yang dah ada dalam kepala. Baca habis satu Manzil, sampai orang yang kena berteriak tak sudah. Dalam hati kata, HA, MENJADI KOT. Lepas sorang, sorang lagi yang kena, sampai dekat 20 orang dari asrama yang kecik tu kena rasuk. Allahu musta'an je waktu tu. Tapi disebabkan diri ni tak kena, teruslah menibai lagi. Tibai, tibai, tibai, nah ambik kau. Masa trial SPM, orang lain dah senyap dari segala gejala ni, saya pulak yang terkena bisanya. Sungguh, sangat menderita semua tu, walaupun bukan histeria. Sampai result trial pun gedebuk-gedebuk.  Tapi last sekali alhamdulillah sembuh jugak.


Bila sampai kat dQ pulak, tetiba, adik beradik seusrah pulak yang kena sihir. Dan disebabkan takde orang jugak nak menolong waktu tu (sebab dekat dQ selama ni takde pun gejala ni), saya pun sekali lagi menibai. Tapi kali ni, kena beware sikit, takut yang dulu berulang semula. Setiap kali dia kena, call ustaz, alhamdulillah Allah tolong, walaupun tak sembuh sekurangnya bolelah redakan untuk satu malam.

Sungguh dia sangat kuat sehingga Allah menguji ke tahap itu. Saya kenal dia sangat hebat dalam hafazan. Tasmi' 10 muka sehari pun boleh. Tapi bila time dia kena, semua benda dia tak ingat. Sampaikan solat dia tak sedar, puasa tak sedar, aktiviti harian semua tak sedar. Bila dah 2 hari tak sedar, dia pun start tanya orang, kat mana, apa dah jadi dan sebagainya. Lagipun dia ni nampak benda ghaib tu, time orang bacakan, dia nampak makhluk tu kena bakar, nampak bomoh. Manusia tu bila dah kejam, macam-macam dia boleh buat. AllahuAllah. Alhamdulillah, sekarang dia dah mula sembuh.


Disebabkan dia, saya pernah terfikir untuk ambik ijazah dari Darussyifa'. Tapi tergendala sebab nak berangkat ke Jordan ni hah.

Tiba-tiba pulak Kak Irah call tadi, kata Kak Seha kena kacau.

Saya bukan dilahirkan dalam keluarga yang tinggi didikan agama. Biasa-biasalah orang kata. Saya pun pernah mengalami penyakit alergik sekolah agama. Sekolah yang saya letak list paling akhir dalam senarai sekolah saya nak pergi waktu darjah 6. Saya masuk Imtiaz sebab dalam nama sekolah Imtiaz, takde agama pun. Sekolah Menengah Imtiaz Kuala Berang. Naah. So saya dengan suka hati dan senang lenang angkut diri ke sana, kemudian dimarahi ustazah kerana bawak benda tak boleh pakai kat sana. Haha. Memories. Tapi alhamdulillah Allah masih sangat Penyayang kekalkan saya kat sana 5 tahun walaupun memberontak setiap hari nak balik.

Kadang-kadang duduk dalam satu family besar, rasa macam Ghuraba' pun ada. Tapi kadang rasa jahil sebab tak tahu macam mana nak sampaikan kepada keluarga yang lain. Tapi alhamdulillah, at least diorang hormat apa yang saya pegang.

Lama tak jenguk keadaan diorang, tanya khabar sikit-sikit. Skype dengan mak pun nangis mengadu macam-macam. Hishh.

I know my sister well. Dan saya jugak rasa macam ada something wrong tapi tak tahu lah jadi sampai macam sekarang. Dan kakak saya pulak cakap, semua orang tunggu Syidah balik ni. Hadeh, balik pun apa boleh buat? Tapi maybe diorang tak tahu menda ni tak boleh buat main.


Saya yakin, ada sesuatu yang Allah nak ajar dalam family saya yang agak sepi dalam bab-bab agama. Rumah tak hidup, solat jemaah kadang-kadang, Quran ada yang baca ada yang tak baca. Mungkin, Allah nak mengajar sesuatu yang bermakna. Keluarga sahabat dekat dQ yang kena sihir tempoh hari, family dia pun berubah drastically. InsyaAllah, bukan sia-sia Allah menurunkan ujian.

"Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk ke dalam syurga sedangkan belum datang kepada kamu (ujian) sebagaimana orang-orang terdahulu daripada kamu, iaitu mereka ditimpa kemelaratan, kesengsaraan dan kegoncangan, sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya merintih: "Bilakah datangnya pertolongan Allah? Sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat." (Surah Al-Baqarah : Ayat 214)



Buat keluarga yang sangat disayangi di Malaysia, bersabarlah dalam menghadapi ujian Allah. Dan mintaklah kesabaran daripada Allah. Allah kata, takkan masuk syurga selagi tak diuji. Hidupkan rumah kita yang sepi tu. Allah nak harmonikan dengan ruh Islam nampaknya. Jangan pening lalat fikir macam-macam, dan akhirnya tak buat apa-apa. Ikhtiar. Maryam dahulu hendakkan kurma, Allah suruh dia goncangkan pohon walau sedikit sebagai isyarat, IKHTIAR. Jangan sedih-sedih, Allah ada. Dan jangan lupa tunggu baliknya Syidah dari Jordan ni. Wah tak shabar-shabar dan takut juga rasanya.  Lagi 48 hari. FUH.


Ni macam nak kena singgah Darussyifaa' terus ni. Kehkeh.


Comments

  1. لا يكلف الله نفساالا وسعها

    sahabat ana ini sgt dikasihi n dicintai Allah. Betul. Insya-Allah ada hikmah yg Dia tetapkan untuk kalian. kuat sokmo ye ^^

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Blessed, Alhamdulillah

Innallaha 'ala Kulli Syaiin Qadir,,

Taraddud Lagi