You Are Loved

 Bismillah

So, dah 4 bulan dekat Medical and almost at the finishing line. Less than 2 weeks left, rasa macam sekejap sangat even sebenarnya banyak sangat dah jadi. Maybe will be posting yang paling banyak drama, paling banyak kesan dan sebagainya.

I did suffered and endured a lot in this posting. Bukan sebab workloads sangat (tapi tak dinafikan workload Medical ni banyak) tapi mostly sakit sebab kena jadi leader. First time jadi leader and handling a lot of things. Aku pulak jenis yang terlebih terasa kalau ada benda jadi. Rasa jatuh beban tu atas diri sendiri.

Setiap hari ada issue, MO pulak makin sensitive asyik nak complaint pasal HO. HO pulak asyik buat issue dan tak tahan. Marah sikit, buat issue sikit nak MIA. Tak boleh bangun tidur la macam-macam. Yang under psychiatry tu pulak banyak hari jugak MC - even tak boleh dinafikan MC tu ada keperluan tapi yelah kita yang nak kena cari pengganti jugak. Dengan HO tak cukup, dengan meeting every week dengan datin and each time tu aku kena bagi update pasal HO yang baru. Tak lupa ya, high expectation MO dekat diri sendiri. Aku pulak kena duduk ward yang paling busy atas dunia ni, ward 7E. Kena jaga pulak acute. Macam-macam cerita la jadinya. And the list goes on.

Oh satu lagi tertinggal, setiap hari aku kerja je jadi panas semacam. Tiap hari ON joget, kena resus patient sampai lembik badan. Pernah haritu pukul 9am start blood cm. Mengarut molek. Sebab ada patient bleeding profusely sampai 10 pints blood kita push. Fuh.

Tapi lepas encountered semua benda ni, baru aku sedar sebenarnya banyak hikmah disebalik semua ni. Last sekali aku jadi leader ni waktu IKON kot. Masa tu keyakinan setinggi gunung, tapi sekarang rasa macam dah hilang semua skills tu. Tapi time dapat tu, aku just fikir why not try dulu kan, get new experience and so on.

So balik kepada cerita what happened today adalah, harini nama penempatan untuk next posting keluar. And suprisingly, akulah yang the only one dapat KK. Seriously bukan expectation aku lah untuk dapat KK tu. Aku paling last isi nama and aku lah yang paling kurang memerlukan sebab tak berkeluarga lagi. Tapi aku yang first dapat call offer dari Encik Zaki tanya nak KK mana. 

Tiba-tiba aku teringat angan-angan aku dulu before starting housemanship. Why not aku dapat Medical last -last then aku masuk KK so that aku boleh study more for MRCP. Aku dah lupa angan-angan tu lepas masuk HOship. Tapi bila harini dapat macam ni balik, aku kembali fikir, maybe betul apa aku impikan dulu dan betapa baiknya Allah yang mudahkan urusan aku sampai tahap macam ni. Maybe sebenarnya aku lah yang paling memerlukan antara semua.

Bila aku fikir balik why He put me in a very tough situation. Memang boleh list kot case apa yang aku attend. Berapa CPR aku initiate sebab setiap hari jonah. Daripada desat, GCS drop, bleeding, acute confusion, chest pain, hypoglycemia, DKA, oncologic emergencies, arrythmias dekat ward medical ni. Tapi still tak boleh lawan apa yang aku dapat gain kalau masuk ED, I admit it. Tapi aku seriously perlukan ruang untuk aku stop a while dan take a rest. Aku fikir exposure tu walaupun banyak tapi kalau aku takde masa nak bukak buku, tak puas hati jugak. I want learn and gain more. Benda yang aku baca dulu dah habis luput dalam ingatan.

Dan daripada aku jadi leader yang nampak macam tambah beban semua ni, aku kenal bosses yang maybe boleh lead a pathway untuk aku masuk sambung Medical. I really hope that the communication is appropriate. Walaupun jauh di sudut hati aku ni agak sangsi dengan seorang boss ni, but never mindlah. Aku dapat good impression daripada bosses. Even HOD Medical ni pun suruh aku pursue Medical lepasni, tapi itulah datin dah nak pencen 🥲

Alhamdulillah, alhamdulillah and alhamdulillah.

Sekarang, aku fikir untuk do the best dengan segala apa yang Allah bagi depan mata aku. Bukan hitung apa yang Allah masih tak bagi dekat aku. Benda yang aku tak mintak pun Dia aturkan dengan cantiknya, apatah lagi benda yang hampir tiap hari aku doa dan mintak. He always there Rasyidah. Trust Him.

Allah susun dah sangat cantik sebenarnya. Haritu sembang dengan sorang ni then dia cakap dia rasa kecik hati dengan Tuhan, sebab apa semua benda ni dia kena go through, why He put in this situation etc.

Tapi bagi aku, kita takkan dapat tahu apa perancangan Allah. Paling-paling teruk kalau kita nampak takde faedah benda tu kat dunia ni, fikirlah untuk kelangsungan akhirat. Setiap ujian, setiap redha kita dengan apa yang dah jadi adalah bekal terbaik untuk negeri akhirat. Ingatlah Nabi dulu macam mana ujian, dan berapa banyak kebahagiaan dunia je yang baginda dapat. Tapi bagindalah orang yang paling bahagia di akhirat. Tapi itulah kita ni manusia always nampak benda surface je. Tak nampak gambaran akhirat tu 😢

And aku nak ikhlaskan niat, kenapa aku jadi doktor. Sebenarnya each situation yang buatkan kita jonah ni rezeki jugak, asalkan kita ikhlas. Setiap good deeds, adalah pahala. Sebab gaji doktor ni tak berbaloi pun dengan beban kerja dia.

Pernah sekali aku berjoget dengan sorang patient ni. Mula-mula desat, pastu GCS drop, pastu hypotensive, intubate, spiking temperature. Dah la sepanjang benda ni jadi MO tinggal aku sorang dekat ward. Mentang mentang aku senior. Last sekali pukul 7am, CPR. 30 minit, tak ROSC. Aku rasa down sebab habis-habisan resus patient. 

Tapi lepas settle semua, anak dia datang anad cakap.

"Doktor, terima kasih. Saya tengok semua apa yang doktor buat semalam. Doktor dah try the best nak selamatkan ayah. Kami redha ayah pergi dengan kita dah ikhtiar sehabisnya"

Time tu aku tersenyap and reflect balik. Anak dia cakap macam tu tanpa tunjukkan muka sedih sedikitpun. Dia dah redha tapi dia still nak usaha yang terbaik. Dan kenapa kita all out sampai macam tu sekali. Mungkin ajal dia memang dah sampai situ, tapi Allah nak bagi kita pahala dalam ikhtiar tu, at the end Dia yang tentukan segalanya.

Aku nak lebih sensitive dengan mental patient jugak not just physically treating the disease. Aku still cari kekuatan untuk bagi bantuan untuk prepare patient yang DIL untuk pergi berjumpa Dia. Patient DIL ni adalah patient yang betul memerlukan bantuan spiritual, untuk hadap sakaratul maut.

And finally, hoping I could do my best at KK. Target aku, nak study MRCP untuk exam November ni, nak gain knowledge primary care, nak susun balik jadual hidup yang tunggang langgang since masuk HO, nak murajaah Quran dengan istiqamah balik, nak baca balik ilmu fiqh medic yang aku pernah susun dulu. Pendek kata re arrange my life kot. 

Aku harap, aku boleh kembali ke Medical dan jadi a safe doctor dunia dan akhirat. Amiin ya Allah.

Its okay Rasyidah, remember, You are Loved ❤️

Comments

Popular posts from this blog

Blessed, Alhamdulillah

Innallaha 'ala Kulli Syaiin Qadir,,

Taraddud Lagi