Bitter but Better

Bismillah.

Pernah sekali lepas jawab exam, tak pasti OSCE atau MCQ tapi yang pasti waktu tu memang banyak benda tak boleh jawab. Aku perasan, lepas masuk clinical, frust lepas exam ni tak sama macam pre-clinical dulu. Maybe sebab usaha tak sama, kalau dulu zaman pre-klinikal, memang usaha nampak macam banyak tapi aku sendiri tak tahu macam manalah aku boleh masuk untuk jawab exam tapi tak faham langsung apa yang dibaca. Padanlah lepas masuk klinikal, jadi bertambah berat material tu bertambah tambah sebab tak master time clinical. Okay bukan nak cerita pasal tu pun sebenarnya.

So lepas habis exam, aku tak tahu nak bawak diri kemana. Makan pun takde mood, balik rumah tidur pun rasa useless last sekali pergi masjid. Masjid dengan hospital bukan dekat, 30 minit jalan kaki tapi bolehlah melayan kesedihan sorang-sorang. Bila bukan dekat negara sendiri ni tak rasa awkward pun jalan sorang, makan sorang sebab takde orang layan atau pandang pun. Lepas solat tahiyyatul masjid, baca al-Quran sujuzu' aku pun dah rasa tenang sikit jadi dah siap-siap nak balik. Tapi bila nak bangun tu, tiba-tiba ada sekumpulan wanita Arab ni baru nak start usrah, lepas tutup Quran tu baru dengar naqibah usrah tu cakap.

"Kamu semua dah hafal doa yang saya suruh haritu, doa untuk merawat kesedihan?"

Aku pun terdiam.

"Dah hafal alhamdulillah" semua menjawab

"Kamu kena ingat, semua perasaan sedih, marah, memang semulajadi datang kepada kita dan kadang-kadang syaitan akan lagi semarakkan perasaan tu dalam diri kita. Doa ni, memang disebut dalam hadith sohih dan Nabi ajar supaya baca. Okay sekarang saya nak awak baca"

Maka ada seorang wanita Arab ni baca doa tersebut.

Dua for grief, sorrow, anxiety, depression and distress : MuslimLounge
Doa Hilangkan Kesedihan

Terus mata aku waktu tu bergenang. Sebab dah masuk dua kali Allah hantar peringatan directly tentang doa ini. First sekali waktu dawam yang sangat tak best sebab kena balik lambat, useless, study tak habis, ada patient tampal doa ni dekat pintu ICU. Time aku tengok doa tu depan pintu ICU dan lepas tu terpandang patient dalam ICU ada dua benda yang terbayang dalam fikiran. Satu, pasal peringatan directly Allah hantar tentang doa tu. Secondly tengok patient dalam ICU yang bertarung nyawa untuk hidup. Agaknya betapa remehnya dan simplenya masalah yang aku tengah ada sekarang compare to patient dan keluarga patient dalam ICU tu.

Showcase of Beautiful Photography — Smashing Magazine

Dan apa yang menarik jugak dalam doa ni adalah, Nabi ajar supaya berdoa jadikanlah al-Quran ini sebagai penyejuk hati dan penawarsegala duka dalam diri. So secara indirectly, kalau hubungan kita dengan Quran tak bagus, macam mana kita nak mengubat kesedihan dalam hati kita.

So panjang panjang tulis ni, sebab nak nasihatkan diri balik jugak. Sebab since lama sangat dah menganggur lepas grad ni, sangat banyak fasa sepanjang 'MCO' ni aku ada phase kesedihan yang tertentu, disebabkan masalah yang silih berganti. Sebenarnya bukan masalah, dia lebih kepada otak yang selalu bertukar kembimbangan atau sebab takde kerja sangat sampai create masalah sendiri, boleh tak macam tu HAHA.

Daripada awal grad, struggle nak dapat kelulusan daripada KKM, kawan-kawan yang tak ramai supportive nak tolong sampailah last-last yang banyak buat kerja ni jugak yang lambat masuk HO. Tapi takpe, wallahi aku tak salahkan sesiapa pun dalam masalah ni tapi cuma sedih tu memang datanglah. Sampai aku left group lepas diorang dapat tawaran untuk masuk HO. Left group tu bukan sebab benci sedih dengan diorang. Tapi sebab nak selamatkan fikiran aku yang akan overthink semula episod yang dah dapat aku berjaya lupakan tu. Wallahi bukan senang nak move on daripada benda tu. Jadi aku tak fikir dah surrounding just fikir aku nak selamatkan diri daripada another episode of sadness HAHA.

Dan sebenarnya kesedihan ni bermula daripada aku rasa hidup sekarang terlampau tak progress, terlampau tak productive, useless, dan etc etc.

Start daripada best friend kahwin, time tu memang seronok kawan kita happy. Tapi lepas dia kahwin, rasa sangat perubahan yang ketara yang mana aku dah expect akan jadi tapi tak prepared enough kot. Sedih sangat waktu tu, lepas satu, satu benda yang buat aku jadi sedih pasal situasi ni. Aku tak salahkan dia sebab benda tu normal, untuk orang yang kahwin. Kalau aku kahwin entah lagi teruk daripada dia. Benda yang paling rasa sedih, sebab rasa macam dah tak diperlukan dah, rasa macam aku sorang je yang terhegeh-hegeh. Bayangkan dulu waktu kat Jordan macam mana rapat tiba-tiba sekelip mata je rasa dia macam dah menghilang terus dari hidup.

The Real Versus the Beautiful (Part 3): The Consensus of the ...

Memang dari dulu sangat susah nak betul-betul masuk dengan orang. Berlakon bolehlah. Kalau nak luahkan something tak semua orang yang bila aku cerita akan dapat kepuasan bercerita. I take a relationship very seriously. Susah nak lupa. Susah nak bina relationship baru. Jadi pendek kata walaupun benda tu simple tapi besar bagi aku. Time tu buku Reclaim Your Heart sangat banyak mengajar aku pasal peristiwa ni, in fact banyak lagi buku tu dah ajar macam mana nak pulihkan idri daripada kesedihan. Ustazah Yasmin ni memang dia punya pemikiran sangat mashaAllah, dia memang sangat akhirat oriented person senang cakap.

"Yet the people who broke me were not to blame any more
than gravity can be blamed for breaking the vase. We can’t
blame the laws of physics when a twig snaps because we
leaned on it for support. The twig was never created to
carry us.

Our weight was only meant to be carried by God. We are
told in the Quran: “…whoever rejects evil and believes in
God hath grasped the most trustworthy hand-hold that
never breaks. And God hears and knows all things.”
(Qur’an, 2: 256)

There is a crucial lesson in this verse: that there is only
one hand-hold that never breaks. There is only one place
where we can lay our dependencies. There is only one
relationship that should define our self-worth and only one
source from which to seek our ultimate happiness,
fulfillment, and security. That place is God."

"Ultimately, the question was about the nature of the dunya
as a place of fleeting moments and temporary attachments.
As a place where people are with you today and leave or
die tomorrow. But this reality hurts our very being
because it goes against our nature. We, as humans, are
made to seek, love, and strive for what is perfect and what
is permanent. We are made to seek what’s eternal. We
seek this because we were not made for this life. Our first
and true home was Paradise: a land that is both perfect
and eternal. So the yearning for that type of life is a part of
our being. The problem is that we try to find that here. And
so we create ageless creams and cosmetic surgery in a
desperate attempt to hold on—in an attempt to mold this
world into what it is not, and will never be.

And that’s why if we live in dunya with our hearts, it
breaks us. That’s why this dunya hurts. It is because the
definition of dunya, as something temporary and imperfect,
goes against everything we are made to yearn for. Allah
put a yearning in us that can only be fulfilled by what is
eternal and perfect. By trying to find fulfillment in what is
fleeting, we are running after a hologram…a mirage. We
are digging into concrete with our bare hands. Seeking to
turn, what is by its very nature temporary into something
eternal is like trying to extract from fire, water. You just
get burned. Only when we stop putting our hopes in dunya,
only when we stop trying to make the dunya into what it is
not—and was never meant to be (jannah)—will this life
finally stop breaking our hearts."

So, aku belajar banyaaak sangat benda daripada kata-kata dia. Dan aku tak perlu rasa bersalah dengan perasaan sendiri. Jadi aku belajar untuk jauhkan diri aku secara drastik jugak which is quite inappropriate supaya aku sendiri dah tak berharap dan dependent dengan relationship tersebut. Alhamdulillah rasa lepastu tu a lot better. Dalam dunia yang sementara ni, kita tak boleh nak expect manusia akan memuaskan kita, dan kita kena cari jalan supaya kita tak sedih dengan manusia. Lepas dah better, baru get back balik slow-slow dan kalini aku rasa dah okay kalau dia tak macam yang aku expect sebab dah belajar daripada konsep ni.

50 Beautiful Examples of Tree Photography | The JotForm Blog

-----------------------------------------------

Time mula-mula balik ingatkan fasa pertama nak betul-betul fokus dengan al-Quran. Macam-macam tempat aku apply untuk jadi guru Quran, jadi ustazah tasmi'. Takde yang betul-betul official tapi alhamdulillah boleh jadi jugak ustazah Fardhu Ain kejap, walaupun sikit sangat ajar ilmu al-Quran dalam tu.

Azam nak betul-betul commit ajar family tapi last sekali kelaut. Nak daftar skim hafazan, rupanya dah tutup. Nak buat syahadah, tapi rupanya kalau nak buat nak kena daftar masuk tahfiz jadi student balik siap. Sedih sangat bila hasrat tak tercapai ni tapi nak buat macam mana, rasa banyak dah kot usaha telefon sana sini, email sana sini, tapi moga Allah kira setiap usaha-usaha ni.

Ada lagi sebenarnya sempat buat selain dari ustazah Fardhu Ain ni. Alhamdulillah for everythuing tapi kena ada separate post.
-----------------------------------------------

Then bila dah habis belajar, dan banya pulak masa untuk duduk sorang-sorang, fikiran ni makin ligat fkir pasal macam-macam. Macam biasa bila banyak free time, kita tend untuk buka social media, tengok life orang dan kadang-kadang compare dengan life sendiri. Orang lain dah masuk kerja, kahwin, ada anak, dah boleh berbakti dekat parents etc etc. Tambah lagi kerjaya sebagai seorang doktor sekarang yang tak stable, contract HO and MO, elaun kritikal nak kena potong and so on. Being a doctor is not a safe profession anymore, or at least at your own country. Jadi macam nilah manusia, tak reti nak bersyukur dengan apa yang ada.

But then I learn something, ya, memang banyak cerita bahagia yang kita jumpa dan baca dalam internet tapi orang tak cerita benda buruk, orang hanya cerita perkara yang membahagiakan mereka (most of the time). Kenapa kita tak reti nak bersyukur dengan apa yang kita ada sebenarnya. Then, aku  ingat balik all the blessings yang Allah dah bagi. Yes, it's countless.Kalau cerita dekat social media, agak-agak ada tak orang rasa benda yang sama. Kenapa engkau nak persoalkan dan minta hidup yang perfect Rasyidah?

Februari lepas, sebelum Covid-19 ni berleluasa, aku dengan emak pergi Sarawak sebab kakak bersalin. Ingatkan last year punya visit dah last punya tapi rupanya Allah hantar sekali lagi ke bumi Sarawak ni untuk aku gain something lagi. Dan lepas balik dari sana, aku sangat belajar bersyukur.

Menguruskan family ni bukan senang, apa yang aku belajar daripada uruskan family kakak sendiri. Anak, baby ni memang comel especially bila kita ambik video etc rasa macam ya Allah bestnya ada baby, tapi tak pernah pun rasa macam tu HAHA. Tapi ada orang ambik video budak budak meragam sampai tak cukup tidur mak ayah melayannya. Ada suami mungkin best, tapi ada tanggungjawab besar pulak. Yes, everything ada pros and cons dia.

Dan lagi penting, ada sehari tu, Kak Tikah yang baik hati ada bawak aku dengan mak pergi jalan-jalan area Bakong. Tapi honestly bukan jalan-jalan pun dia macam tengok alam untuk kita muhasabah diri balik. Satu benda aku belajar, kalau kita tak mengada-ngada nak intai life orang, kita akan jadi lebih bersyukur dengan apa yang kita ada. Sebab kita tak berhasad. Samalah dengan orang dekat Sarawak ni, hidup diorang susah, sangatlah susah. Bila tengok rumah diorang tu, rasa macam nak keluar air mata sebab kecik sangat. Lebih kurang saiz rumah dia kita boleh jalan dalam 4-5 langkah je. Kayu dan berlubang-lubang segala macam binatang boleh masuk. Atap bocor, zink. Panas dia subhanallah. Lencun baju baru duduk10 minit. Internet jangan cakaplah, TV pun takde. Tapi tengok diorang ni relax je, okay je. Takde nak mengeluh. While me, duduk dalam bilik air cond, ada laptop, ada internet, cukup makan, ada iPhone baru upgrade, ada kindle ada iPad tapi tak henti-henti mengeluh. Kenapa wahai Rasyidah?

5 Steps for creative and beautiful flower photography
---------------------------------------------------

Maybe semenjak aku kenal Dr Imran, aku jadi lebih yakin untuk bercita-cita besar dan ada impian jangka masa panjang. Walaupun takdelah nak jadi macam doktor tapi selalu jugaklah terfikir macam mana Allah boleh pertemukan aku dengan manusia yang satu dalam sejuta macam Dr ni. Vision Dr sangat jauh dan yang paling aku kagum dia sangat yakin dengan impian dia, tapi at the same time dia pun usaha ke arah tu. Tapi dengan cita-cita dia, dia mampu sampai tahap sekarang.

Then, aku cuba pasang impian, tapi tak pernah pun share ataupun terlampau mengikut cita-cita yang aku ada sekarang. Cita-cita tak spesifik, tapi I want to go as far as I can. Mana ada ruang, harap aku boleh manfaatkan betul-betul ruang tersebut. Tapi untuk 2 tahun pertama, dah ada plan yang agak spesifik jugak. Then, here it comes, the challenges. So, plan pertama nak ambik MRCOG Part 1. Banyak sebab sebenarnya sebelum decide nak ambik MRCOG dan bukan keputusan yang senang, considering tak betul-betul minat pun OBGYN dan tak pernah masuk alam kerja betul-betul lagi kan. So startlah beli buku, susun jadual etc dan sampailah sekarang dah hampir nak habis pun material walaupun still anyak lagi nak kena revide balik apa yang dah dibaca.

Tiba-tiba, dapat tahu yang exam ni tak akan berlangsung dekat Malaysia untuk July 2020 ni. Paling dekat is Singapore. Tapi still subject to change. Sebab Covid-19 pun tak reda lagi, tapi apa yang lagi membimbangkan adalah case Covid dekat Singapore ni makin bertambah day by day. Walaupun taraddud nak ambik exam ni tapi tak tahu kenapa rasa sedih sangat kalau betul exam ni cancel or postpone. Aku tak tahu peluang mana lagi aku nak celah kalau bukan dekat MRCOG dalam situasi sekarang. Dan selama ni pun MRCOG je jadi pengubat untuk aku cari balik hikmah mengapa semua benda ni jadi. Pengubat untuk sibukkan kepala dengan belajar daripada fikir pasal benda-benda lain.

Yes, sekarang kena cari balik positivity yang tertinggal. Nak semangat tu tak susah tapi nak down bila bend amacam ni jadi pun tal susah jugak.

Tapi alhamdulillah, since beli kindle haritu, aku makin semangat nak cari postivity daripada buku. Sebab selama ni, memang susah sangat nak baca buku. Kena ada tulisan baru pasal Kindle. Rasa rugi sangat tak beli awal-awal Kindle ni.

Panjang sangat dah. InshaAllah nanti sambung tulis lagi.

flowerstagram: Creative Flowers Photography by Hiko Takahashi ...


Comments

Popular posts from this blog

Blessed, Alhamdulillah

Innallaha 'ala Kulli Syaiin Qadir,,

Taraddud Lagi